
Průvodce expanzí: 7 kroků na nový trh
10. 5. 2024
Expanze na nové trhy může být vzrušují, ale také náročnou výzvou. Bez ohledu na to, zda hodláte se svým byznysem atakovat nový kontinent nebo sousední zemi, úspěšný vstup na zahraniční trh vyžaduje pečlivou přípravu, strategii a provedení. Mnoho firem ale odlišnost v počátcích podcení a po kratší, či delší době expanzi vzdá. Takových chyb je potřeba se vyvarovat. Jak tedy expanzi začít a čemu se vyhnout? Kam směřovat energii a co si vaši pozornost na počátku vůbec nezaslouží? Pojďme se podívat na první kroky, kterými by každá firma měla začít.
1. Důkladně prozkoumejte nový trh
Jak jinak začít než průzkumem. Zjistěte, jaké jsou aktuální trendy a kdo jsou hlavní konkurenti ve vašem odvětví. Do hledáčku je potřeba si vzít i samotného zákazníka. Jak se liší jeho očekávání ve srovnání s tím českým a kde leží vaše cílová skupina? To vše si zaslouží vaší pozornost. Identifikujte příležitosti, které na novém trhu leží, a hledejte způsob, jak na ně odpovědět. A nezapomeňte i na rozklíčování hrozeb. Jejich přehlížení by mohlo vaši expanzi předčasně ukončit.
2. Franšíza nebo pobočka?
Obchodní model dá vaší firmě tvar. A vybrat ten správný je jedním z prvních a velmi důležitých kroků. Každý model má své výhody a nevýhody a správný výběr závisí na specifických cílech a charakteru vašeho podnikání. Vhodné může být vytvoření vlastní pobočky, ale variantou je i spolupráce s místními partnery, nebo prodej skrze globální tržiště. Pokud se naskytne vhodná příležitost, může být tím správným řešením třeba akvizice jiného, lokálního hráče.
3. Respektujte zákonitosti trhu
Při vstupu na nový trh je nezbytné porozumět místním právním a regulatorním aspektům. Různé trhy znamenají různé zvyklosti například ve způsobu zaměstnávání nebo získávání dat o trhu. Případný nevhodný postup by totiž mohl vaše podnikání ohrozit. Zvažte možnost spolupráce s právními experty, kteří se na daný trh specializují.
4. Dodržujte mravy
I když jste v případě Německa nebo Rakouska jen kousek od českých hranic, kulturní a společenské rozdíly nelze přehlédnout. Tyto odlišnosti mohou navíc sehrát klíčovou roli v úspěchu expanze. Poznejte obchodní zvyklosti, pracovní návyky a očekávání partnerů i zaměstnanců v dané zemi. Vhodná komunikace a důvěryhodné vystupování vám pomůže vybudovat silné vztahy, ať už s místními partnery, potenciálními spolupracovníky či budoucími zákazníky.
5. Buďte vidět!
Oslovit místní publikum se vám podaří pouze pokud si připravíte marketingovou strategii na míru šitou novému trhu. To zahrnuje reklamní kampaně cílené na lokální témata, využití známých tváří i míst včetně lokálního jazyka. Užitečné může být rovněž vytvoření partnerských vztahů s místními médii nebo využití odborníků s místní znalostí. Zohledněte také velikost trhu a podle toho odhadujte marketingové náklady. Rozpočet, který využíváte úspěšně v České republice, může být v zemi jako Německo zanedbatelný.
6. Peníze až na prvním místě
Realistický finanční plán je bezesporu jedním ze základních stavebních kamenů každého projektu a ani u expanze tomu není jinak. Důležité je ale zohlednit skutečně všechny náklady, což často není v silách mnoha firem, zejména pak tech, které se pouštějí do expanze úplně poprvé. Je nutné kalkulovat s náklady na právní, daňovou a mzdovou agendu a nezapomeňte na výše zmíněný marketing. Obzvláště zapeklitá je položka personálních nákladů. Ve srovnání s Českou republikou mohou totiž být i násobně vyšší.
7. Najděte si parťáky
I když bude uzavření spolupráce s místními odborníky nebo obchodními asociacemi znamenat v počátku vyšší náklady, v konečném zúčtování se vám tato investice jistě vrátí a váš vstup na nový trh také urychlí. Zkušený lokální partner vám nejen poradí, kam směřovat svou energii, ale může vaši společnost při počátečních jednáních také zastoupit. I to může v prostředí německého i rakouského trhu sehrát zásadní roli, jelikož se tím zvyšuje důvěryhodnost vaší společnosti.
Staneme se vaším partnerem pro vstup na nový trh. Naše zkušenosti, zejména z německého a rakouského trhu, odborná znalost a síť kontaktů vám pomohou překonat počáteční nástrahy a katapultují vás na nový trh. Kontaktujte nás a představte nám váš byznys. Společně najdeme nejlepší způsob, jak expandovat. S pečlivou přípravou a správnými kroky přinese expanze vaší firmě dlouhodobý úspěch a růst.